30 april 2009

A non smoking generation (http://www.nonsmoking.se/) Har nyligen vunnit ett guldägg för sin ant-röknings kampanj reklam films sak. (aftonbladet) (ni får ursäkta, jag har inte sovit på ett tag) i varje fall så tycker jag detta är absurt.

För det första, nikotin är en av de få "droger" som fortfarande är lagliga i sverige, och mångfalden av de som brukar tobak i någon form, är nöjda med att göra detta, att folk är så pass sinnesvaga att de påstår att de "inte kan" sluta röka eller snusa, beror helt enkelt på att de inte vill.

rökar som påstår sig vilja sluta: "jag kan inte sluta, jag har försökt, det var för svårt och jag lockades att röka/snusa igen"
mitt svar på den saker än. "Jag kan inte bryta armen på mig själv, men det är för att jag innerst inne inte vill göra det, för jag vet att det är jobbigt, och jag ser ingen positiv grej med att göra detta."

Men att vi ska ha organisationer med människor som helt tagit avstånd från att man ska få lov att röka, och sedan dessutom KRÄVER att de ska få slå ner på rökare (framförallt, snusare är oftast mildare omtalade av anti-tobaks-fittor) det ska vara okay? och det ska belönas med ett guldägg?

jag kan hålla med om att man inte ska göra reklam som riktar sig till barn, man har trots allt påvisat att det finns många skadliga effekter av tobak, och därför har vi en 18års gräns på det i sverige, precis som med alkohol, om man köper det på puben, för på systemet är det 20 som gäller? eller är det 21? jag minns fan inte, i varje fall: ologiskt, för köper man öl på systemet så sitter man hemma och dricker, köper man ute så kan allt möjligt skit hända.

Ah. fuck. jag vet inte vart jag är på väg med detta, jo, folk som viftar med fingar framför andra människor för att de gör något som de första människorna tycker är fel, men inte de andra... är fel.

så ett stort FUCK YOU till A nonsmoking generation.
Låt folk röka och snusa, och när vi endå är igång, låt fan folk knarka med. För så länge man gör ett aktivt eget val, så ska hindra dig från att förstöra din egen kropp/liv/whatever.

det hör till att JAG är rökare, och snusare när jag jobbar, och ja, hade jag inte blivit av med mitt jobb, så hade jag nog knarkat lite med, det verkar ganska bra ibland. för man blir inte bara bängfull och jobbig.

2 kommentarer:

  1. varför har du inte sovit på ett tag?:)

    SvaraRadera
  2. ne du blev jäkligt sexig när du rökte för en gång länge sedan *ler*

    SvaraRadera